Under din utbildning kommer du att få kunskap om kroppens anatomi, fysiologi, vanliga sjukdomar och behandlingar, fysisk och psykisk hälsa och ohälsa, psykologiska perspektiv, funktionsförmåga och funktionsnedsättning samt akut omhändertagande som HLR, olycksfall och kriser.

Här får du även utveckla dina förmågor i bemötande, kommunikation och respekt vilket leder till en god och säker vård.

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram som ger dig kompetens att arbeta som undersköterska inom alla olika inriktningar inom vård och omsorg. Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort. Om du väljer att läsa de kurser som krävs för att få högskolebehörighet kan du läsa vidare till exempelvis sjuksköterska, fysioterapeut eller polis.

Under utbildningen kommer du att ha 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande, APL. Under APL praktiserar du på en arbetsplats och ges möjlighet att uppleva arbetslivet på riktigt. APL är uppdelad i flera perioder så att du får möjlighet att prova på olika arbetsplatser. Alla elever gör sin avslutande APL på sjukhuset i Varberg.

År 1: Ökade kunskaper om människors olika behov och en förståelse för hur kroppen är uppbyggd och fungerar. Där du lär dig de grundläggande delarna inom omvårdnad, psykologi, hälso- och sjukvård, social omsorg. Under termin 2 gör du din första APL inom kommunal hälso- och sjukvård.

År 2: Fördjupas dina kunskaper inom Anatomi & Fysiologi, dess funktionsförmåga och funktionsnedsättning, läran om psykiatriska sjukdomar, behandling och omvårdnad och gerontologi. Under år 2 har du APL i 6 v inom till exempel LSS, kommunal Hälso- och sjukvård.

År 3: Under ditt sista år växer du in i din yrkesroll och fördjupar dina kunskaper i de teoretiska kurserna; Hälso- och sjukvård, Omvårdnad, Psykiatri, Social omsorg, Gymnasiearbete. Det sker med praktiska övningar i skola och ute på din APL som totalt är 7 veckor inom regional Hälso- och sjukvård.

Förmåner

• Du erbjuds sommarjobb inom kommunal hälso- och sjukvård från det år du fyller 17.

Metodrum

I vårt metodrum har du möjlighet att träna praktiskt i en trygg miljö. Du lär dig att använda modern medicinteknisk utrustning som används ute i de olika verksamheterna inom Hälso- och sjukvård.

Under dina studier på programmet kommer du lära dig att identifiera, analysera och ta initiativ till att lösa problem i olika vård- och omsorgssituationer. Utbildningen kommer utveckla din förmåga till initiativförmåga och kvalitetsmedvetenhet. Du får också möjlighet att träna på och prova olika typer av IT-lösningar och program för t ex medicintekniska uppgifter som du kommer att möta som arbetsredskap i arbetslivet.

Programmets poängplan

Efter genomförd utbildning kan du arbeta inom äldreomsorg, LSS eller som personlig assistent. Du kan också arbeta som undersköterska på sjukhus och vårdcentraler exempelvis inom akutmottagningen, kirugi eller medicinavdelningen.

Vill du studera vidare och väljer att läsa högskoleförberedande kurser kan du läsa till undersköterska, barnmorska, polis, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, apotekstekniker eller tandhygienist.

Linda Bengtsson

Biträdande Rektor