Digitala resurser och support

Kom igång och få hjälp med din dator och digitala resurser

Som elev på Falkenbergs gymnasieskola har du en personlig dator och tillgång till en rad olika digital resurser under din studietid. Många av de digitala resurserna förväntas du använda och hålla koll på, medan andra är ett stöd för dig i dina studier.

IT-service hjälper dig

Om du behöver hjälp med din dator eller digitala resurser kan du vända dig till skolans IT-service. Det är också IT-service som hanterar supportärenden om din dator exemeplvis går sönder eller blir stulen.

Kom ihåg att det alltid är bättre att komma så fort man upptäcker en skada. Risken är annars att det blir värre och svårare att åtgärda!

Öppettider IT-service

IT-service öppet-tider är generellt

8.00 - 9.30
10.00 -12.00
13.00-14.30
15.00 - 16.00

men vi kan ibland arbeta på andra ställen i verksamheten. För att vara säker på att vi är där när du kommer så boka tid! Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan. Skolans IT-service hittar du på plan 4 i Argus.

Logga in och få tillgång till dina digitala resurser

Många av de digitala kanaler och resurser som du har du tillgång till i dina studier hittar du via elev.falkenberg.se. När du loggat in hittar du länkar till följande:

• Outlook (din elev-mejl)
  • Unikum (där du hittar dina omdömen inför utvecklingssamtalet)
  • Skola24 (där du kan se frånvaro och schema)
  • Edlevo (där du ser din studieplan och betyg för slutförda kurser)
  • NE (där du hittar pålitlig information om ALLT samt filmer från UR och andra bra resurser för ditt lärande.)
  • Urkund (för att du ska kunna plagiatkontrollera dina arbeten)
  • GRPlay  (filmer för lärande och underhållning)
  • Landguiden (information om olika länder i världen samt kartor)
  • FABO felanmälan (så att du kan rapportera direkt om saker som inte fungerar i din skolmiljö)
  • Google Classroom
  • Google Drive

Logga in i Inläsningstjänst

I Inläsningstjänst hittar du alla läroböcker inlästa. Gå in på inlasningstjanst.se eller ladda ner appen till din telefon, den är gratis. Logga in via Googleknappen eller med din mejladress och lösen 12345678. Sök böcker genom att skriva bokens titel eller författarens namn.

Du har dock inte tillgång till skönlitteratur genom inläsningstjänst. Kontakta specialpedagogen om du har behov av att få tillgång till inlästa romaner.

Aktivera utskrifter på din elevdator

För att kunna skriva ut från din elevdator behöver du aktivera utskrifter. pdfManual för att aktivera utskrifter hittar du här .

Kom igång med din Chromebook

De flesta elever på Falkenbergs gymnasieskola har en Chromebook som personligt digitalt verktyg. Om du behöver lära dig hur en Chromebook fungerar eller vill ha tips om smarta inställningar som kan underlätt för dig i dina studier hittar du mer information i skolans Chromebookguide

Hantera supportärenden under sommarlovet

Under sommarlovet har skolans IT-service stängt och kan inte hjälpa till med supportärenden. Om det händer något med din elevdator sommarlovet, att den exempelvis går sönder eller blir stulen, hittar du information om vad du ska göra på Falkenbergs kommuns webbplats.

IT-administratör och AV-tekniker

Andreas Klingborg