Internationella samarbeten

Erasmus+ 2022-2023
Erasmus+ är EU:s utbildningsprogram för skolor och högre utbildning. I Sverige de olika programmen genom UHR (Universitets- och högskolerådet). Falkenbergs gymnasieskola har en ackreditering för sektor Skola. Ackreditering innebär att skolan kan ansöka om en budget varje år för att genomföra olika projekt och resor. Det kan gälla kortare mobiliteter (en vecka) men också längre mobiliteter (en månad eller längre). Mobilitet betyder i det här sammanhanget ett utbyte som görs med en skola i ett annat land.
Under läsåret 2022-2023 har vi haft eller kommer att ha utbyten med följande skolor i Europa.

Rothmaier-Gymnasium i Laufen, Tyskland
Under våren 2023 kommer en grupp elever från den tyska skolan hit under en vecka.

Lycée Pilote Innovant International, Jaunay-Marigny, Frankrike
I mars 2023 åkte en grupp elever till skolan för att delta på “La Semaine Internationale”.

ISSIS Giuseppe Verdi, Valdobbiadene, Italien
Under våren 2023 kommer en italiensk elev hit för att gå på vår skola. I början av april, åkte en grupp elever från vår skola till den italienska skolan för en veckas besök. Elever från den italienska skolan kommer också under våren en vecka i början av maj till vår skola.

Salesianos Trinidad, Sevilla, Spanien
En elev från Falkenberg åker på en månads utbyte till den spanska skolan under våren 2023. En elev från den spanska skolan kommer till vår skola i början av höstterminen 2023. Efter sportlovet besökte en grupp elever den spanska skolan och i april åkte en grupp elever från Falkenberg till Sevilla.

Utbyte med en yrkesskola i St Étienne, Frankrike för Byggprogrammet
Lycée des métiers Benoît Fourneyron
Under våren 2023 studerade två franska elever på skolans Byggprogram. Nästa läsår ska elever från Byggprogrammet att åka till St Étienne för att studera en månad.

Inför nästa läsår 2023/2024 - långtidsutbyten
Till läsåret 2023-2024 finns det möjlighet att söka till ett s.k. långtidsutbyten för elever som läser på ett studieförberedande program på Falkenbergs gymnasieskola då man studerar en månad på en skola i Europa. Mer information om detta kommer att läggas upp. Om du redan nu är intresserad så hör gärna av dig till Per Håkansson eller din lärare i engelska A eller moderna språk.

Här kan du läsa mer om ERASMUS+ (ackreditering)