Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Erasmus+
Erasmus+ är EU:s utbildningsprogram för skolor och högre utbildning. I Sverige de olika programmen genom UHR (Universitets- och högskolerådet). Falkenbergs gymnasieskola har en ackreditering för sektor skola och yrke. Ackreditering innebär att skolan kan ansöka om en budget varje år för att genomföra olika projekt och resor. Det kan gälla kortare mobiliteter (en vecka) men också längre mobiliteter (en månad eller längre). Mobilitet betyder i det här sammanhanget ett utbyte som görs med en skola i ett annat land.
Läsåret 2024-25
Rottmayr-Gymnasium i Laufen, Tyskland
Ett projekt mellan Falkenbergs gymnasieskola och Rottmayr-Gymnasium, Laufen, Tyskland är påbörjat. Det gäller samhällsprogrammet och kommer att handla om EU.
Saint-Elme i Arcachon i Frankrike
Samarbetet fortsätter med skolan Saint-Elme i Arcachon i Frankrike. Det gäller långtidsutbyten, för vår del en månads studier i Frankrike.
Utbyte med en yrkesskola i St Étienne, Frankrike för Byggprogrammet och El-och Energiprogrammet
Lycée des métiers Benoît Fourneyron
I oktober, under vecka 41 besökare lärare och rektor skolan i Frankrike. Några elever från Byggprogrammet och El- och energiprogrammet kommer under vårterminen-25 åka till Frankrike under några veckor och vår skola kommer att ta emot några elever från deras skola.
Inför Läsåret 2025/2026 - långtidsutbyten
Till läsåret 2025-2026 finns det möjlighet att söka till ett s.k. långtidsutbyte för elever som läser på ett studieförberedande program på Falkenbergs gymnasieskola då man studerar en månad på en skola i Europa. Mer information om detta kommer att läggas upp. Om du redan nu är intresserad så hör gärna av dig till Per Håkansson eller din lärare i engelska A eller moderna språk.
Kontaktperson: Per Håkansson
Här kan du läsa mer om ERASMUS+ (ackreditering)
https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sv/about-erasmus/what-is-erasmus
Tidigare utbyte- läsåret 2022-23
Erasmus+ 2022-2023
Under läsåret 2022-2023 har vi haft utbyten med följande skolor i Europa.
Rottmayr-Gymnasium i Laufen, Tyskland
Under våren 2023 hade vi besök under en vecka av en grupp elever från den tyska skolan.
Lycée Pilote Innovant International, Jaunay-Marigny, Frankrike
I mars 2023 åkte en grupp elever till skolan för att delta på “La Semaine Internationale”.
ISSIS Giuseppe Verdi, Valdobbiadene, Italien
Under två månader, våren 2023 hade vi besök av en italiensk elev, Aurora Pizzaia som var student hos oss. I början av april, åkte en grupp elever från vår skola till den italienska skolan för en veckas besök. Elever från den italienska skolan var också på besök hos oss under en vecka i början av maj. På bilderna nedan ser ni Aurora och på första bilden är även Alma som tog studenten 2023, efter 3 år på Humanistiska programmet. Aurora bodde hos Alma under sin tid i Sverige.
Salesianos Trinidad, Sevilla, Spanien
En elev var en månad under våren på utbyte i Sevilla.
Utbyte med en yrkesskola i St Étienne, Frankrike för Byggprogrammet
Lycée des métiers Benoît Fourneyron
Under våren-2023 hade vi två elever från yrkesskolan i St Étienne här på utbyte, Tom och Ivan fick bland annat lära sig att bygga en vägg enligt svensk byggstandard, där de använt sig av murteknik, kaklat och satt in fönster. Med på bilderna är även rektor Nicolas Bourgeois samt vår rektor på BA, Thomas Glans och några av våra lärare.
Tidigare utbyte- läsåret 2023-24
Salesianos Trinidad, Sevilla, Spanien
En elev från den spanska skolan var på besök hos oss i början av höstterminen 2023. Efter sportlovet-24 besökte en grupp elever den spanska skolan och i april åkte en grupp elever från vår skola till Sevilla. På bilden ser ni Clara Guerrero, och hennes lärare José Javier. Clara var student under en månad och gick i klass 22 EKB.
Utbyte med en yrkesskola i St Étienne, Frankrike för Byggprogrammet
Lycée des métiers Benoît Fourneyron
Elever från Byggprogrammet studerade under en månad på yrkesskolan i St Étienne.
Felicia Jensen berättar om sitt utbyte
Felicia Jensen- utbyte i på Saint Elme, Arcachon, Frankrike våren 2024- läs hennes berättelse här.
Jag tillbringade en månad i den charmiga kuststaden Arcachon i sydvästra Frankrike, från den 10 mars till den 10 april 2024. Under denna tid var jag elev på Saint Elme, en skola som kombinerar högstadie- och gymnasieutbildning med omkring 900 elever. Det var en upplevelse som bjöd på många nya vänskaper, god mat och fantastiska platser att upptäcka.
Saint Elme skiljde sig en del från den svenska skolmiljön. Den franska skolan är generellt striktare, och eleverna är både disciplinerade och tävlingsinriktade. Man använder titlar som “Madame” och “Monsieur” för att tilltala lärarna, och rasterna tillbringades utomhus, då det inte fanns några sittytor. Skolan var också omgiven av stängsel, och varje morgon väntade vi på att grindarna skulle öppnas.
En av de största utmaningarna för mig var språket. Min värdfamilj talade inte engelska, så jag fick anstränga mig för att kommunicera på franska. Till en början gick det trögt, men efter ett tag blev det lättare, särskilt tack vare de extrakurser i “lättare franska” som skolan erbjöd. Många av mina klasskamrater kunde prata engelska, vilket gjorde att vi kunde kommunicera bättre.
Att följa med i undervisningen var en annan utmaning. Vissa lektioner var svåra att förstå helt och hållet, särskilt när lärarna pratade snabbt eller använde svåra ord. När eleverna förberedde sig för sina slutprov fick jag istället läsa en lättare bok på franska, vilket förbättrade mitt ordförråd och min förståelse för språket. Det var verkligen en värdefull erfarenhet att få använda språket muntligt på ett sätt som jag inte får lika ofta i Sverige.
Under min vistelse i Frankrike fick jag möjlighet att upptäcka många fantastiska platser. Bland höjdpunkterna fanns ett besök vid La Dune du Pilat, Europas största sanddyna, samt utflykter till Bordeaux och den pittoreska staden Saint-Jean-de-Luz. Arcachon-området är känt för sina långa stränder, och jag njöt av att bada och spela volleyboll med mina nya vänner under våra håltimmar. Staden i sig är otroligt vacker, och husen har en sagolik arkitektur som ger staden en speciell charm.
Min värdfamilj och jag spenderade också mycket tid tillsammans med att laga mat, baka och se på film. Jag deltog i olika sociala aktiviteter med mina vänner, som att gå på shoppingturer, fika på caféer och till och med fira en väns födelsedag.
Detta utbyte var en oförglömlig upplevelse. Jag fick inte bara förbättra mina franskakunskaper, utan också lära känna den franska kulturen på ett djupare plan. Om jag får chansen skulle jag gärna åka tillbaka och träffa mina nya vänner igen. Utbytet gav mig minnen för livet och jag skulle starkt rekommendera det till andra elever. De tre ord som bäst sammanfattar min tid i Frankrike är: vänner, vackra platser och (mycket) bröd.
Värdegrundspedagogen arbetar för hållbar social utveckling genom praktiskt arbete i klasser. Arbetet sker i huvudsak genom förebyggande metoder för att främja en god social miljö i klasserna och på skolan som helhet. I arbetet får eleverna lära känna varandra på olika sätt och se sina likheter och olikheter som resurser på den gemensamma studieresan hos oss.
Värdegrundspedagogen är lärare och dramapedagog med specialpedagogisk kompetens i grunden och arbetar som komplement till lärares övriga värdegrundsarbete med sina klasser. Värdegrundspedagogen jobbar även som handledare med lärare och elever på de av våra program som jobbar med metodprogrammet Motivationslyftet. Motivationslyftet innefattar metoder och material för att på ett praktiskt och metodiskt sätt över tid arbeta för att främja elevers motivation, hälsa, självledarskap och goda lärandeidentitet.