Restaurang- och livsmedelsprogrammet

På restaurang- och livsmedelsprogrammet får du de kunskaper som krävs för en framtid inom en bransch som kännetecknas av lagarbete, kreativitet och service. Du får möjlighet att fördjupa dina kunskaper inom bageri och konditori eller kök och servering. Du får också lära dig mer om hygien, näringslära, specialkost, alkoholservering och försäljning.

Under utbildningen kommer du, dina klasskompisar och lärare driva Brödbutiken på gymnasieskolan eller Restaurang Stadsterrassen i Falkenbergs kommunhus. Praktik varvas med teori både i skolan och under din APL.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet är ett yrkesprogram där du förbereds för det lagarbete det innebär att arbeta i ett restaurangkök eller bageri. Därför lär du dig att samverka med andra. Du får också utveckla din förmåga att arbeta i grupp, ta initiativ, vara lyhörd, arbeta självständigt och kunna använda yrkets fackspråk.

Branschen kännetecknas av många olika typer av företag. Oavsett om man är anställd eller driver eget företag krävs initiativförmåga, idérikedom och egen drivkraft. Därför ska utbildningen ge dig kunskaper om entreprenörskap och företagande. Du får också lära dig exempelvis planering, organisation, ekonomi och skyltning.

Programmet har två inriktningar: bageri och konditori eller kök och servering. Inom respektive inriktning ges du möjlighet att fördjupa dina kunskaper. Under år 1 får du möjlighet att prova båda inriktningarna innan du väljer inriktning inför år 2. Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort.

På skolan finns en brödbutik där elever säljer det som producerats. Restaurang Stadsterrassen i kommunhuset drivs av lärare och elever på restaurang- och livsmedelsprogrammet. Restaurangen är "Slow food"- och KRAV-certifierad!

Under utbildningen kommer du att ha 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande, APL. Under APL praktiserar du på en arbetsplats och ges möjlighet att uppleva arbetslivet på riktigt. APL är uppdelad i flera perioder så att du får möjlighet att prova på olika arbetsplatser.

Följ Stadsterrassen:

Följ Brödbutiken:

Fördjupningar och poängplaner

Bageri och konditori

Inriktningen bageri och konditori ska ge kunskaper framför allt för arbete inom den hantverksmässiga delen av dessa näringar. Den ska ge de kunskaper som behövs för såväl små- som storskalig verksamhet.

Kök och servering

Inriktningen kök och servering ska ge kunskaper inom matlagning i offentlig eller privat restaurangverksamhet, servering och bararbete samt arbete inom besöksnäringen.

Efter genomförd utbildning kan du arbeta inom något av restaurang- och livsmedelsbranschens många yrken. Du kan också studera vidare på yrkeshögskola.

Om du läser inriktning bageri och konditori kan du till exempel arbeta som bagare eller konditor.

Om du läser kök och servering kan arbeta exempelvis arbeta som kock, kallskänka, servitris eller servitör.

Kim Falkenström

Thomas Glans