Industritekniska programmet

Industritekniska programmet förbereder dig för ett yrkesliv inom den moderna industrin, en bransch som är i ständig förändring. Du får kunskaper om industriell teknik och industriteknisk produktion där du får lära dig om hela produktionskedjan, från idé och design till färdig produkt. Kvalificerat tekniskt kunnande är centralt i utbildningen.

Under utbildningen får du fördjupade kunskaper inom svetsning, plåtbearbetning och CNC-teknik, kompetenser som är efterfrågade både lokalt och nationellt. Genom samarbete med andra så utvecklas din kreativitet och innovationsförmåga för att skapa framtidens produkter.

Om programmet

Industritekniska programmet är ett yrkesprogram med hög teknisk nivå. Utbildningen är praktiskt inriktad och det finns en tydlig koppling mellan teori och praktik. Du får en inblick i hela produktionskedjan, från idé och design till färdig produkt. Det industritekniska yrkesområdet förändras snabbt och därför kommer du att få fortsätta att lära dig i yrkeslivet. Under utbildningen arbetar du med problemlösning och stimuleras till att upptäcka innovativa möjligheter att skapa förändringar.

På många företag arbetar du i grupp tillsammans med andra. Utbildningen kommer därför utveckla din förmåga att samverka med andra. Många industrier har internationella kontakter med manualer och beskrivningar skrivna på engelska. Engelska är också i flera fall ett koncernspråk. Utbildningen ger därför möjlighet till fördjupade studier i engelska. Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort.

På industritekniska programmet finns inriktningen Plåt & svetsteknik där du får fördjupa dina kunskaper inom svetsteknik, alternativt fördjupning mot Produkt & maskinteknik - Manuella maskiner och CNC-teknik. Val av profil gör du inför år 2.

Industritekniska programmet samarbetar med lokala industriföretag för att förbereda dig inför ditt framtida yrkesliv. Under utbildningen har du 15 veckors APL (Arbetsplatsförlagt lärande). Under APL får du praktisera och utveckla dina kunskaper på olika industriföretag. APL är uppdelad i flera perioder så att du får möjlighet att prova på olika arbetsplatser.

Följ Industritekniska programmet:

Fördjupningar och poängplaner

Inom inriktningen svetsteknik får du lära dig olika svetstekniker och att bearbeta plåtdetaljer. Du kan välja profilen maskin eller profilen plåt.

Maskin

Profilen maskin ger dig fördjupade kunskaper inom CAD/CAM samt svarvning och fräsning. .

Plåt

Profilen plåt ger dig fördjupade kunskaper inom kälsvets.

Framtiden

Efter genomförd utbildning kan du arbeta inom många olika yrken där praktiska färdigheter inom teknik är efterfrågat. Kunskaper inom svetsteknik, plåtteknik och CNC-teknik ger dig stora jobbmöjligheter inom flera olika branscher och nischer. Utbildningen kan även leda till arbete som godkänd internationell svetsare.

Du kan också fortsätta studera på yrkeshögskola. Om du vill läsa vidare på högskola eller universitet ges du möjlighet att läsa in de kurser som krävs för att få högskolebehörighet under dina studier på industritekniska programmet.

Studie- och yrkesvägledare

Maria Bergsten