Fordons- och transportprogrammet

På fordons- och transportprogrammet förbereds du för ett yrkesliv inom en bransch som är i ständig utveckling. Teknik och mekanik är centralt i utbildningen och du lär du dig grunderna i att reparera och utföra service på fordon, maskiner och fordonssystem eller att hantera fordonstransporter.

Under utbildningen kommer du få utveckla din initiativförmåga, kreativitet och företagsamhet för att kunna möta framtida kollegor och kunder. Både i skolan och under din APL, som är en viktig del av utbildningen.

Fordons- och transportprogrammet är ett yrkesprogram med tre inriktningar; lastbil och mobila maskiner, personbil samt transport. Val av inriktning gör du inför år 2 och ges då möjlighet att fördjupa dina kunskaper inom den inriktning du valt. Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort.

Inom området fordonsteknik lär du dig om fordons funktion och konstruktion samt felsökning, reparation och service av fordon. Inom området transport lär du dig om transporter med hjälp av fordon och hantering av gods på lager och i terminal.

Snabb teknisk utveckling utmärker fordonsbranschen. Den tekniska utrustningen blir också alltmer avancerad. Du måste vara beredd på att lära dig ny teknik under ditt yrkesliv. Många yrken inom fordonsbranschen innebär att en person ensam arbetar med många skilda uppgifter i verksamheten, där olika typer av problem kan uppstå. Det ställer höga krav på förmåga till självständig problemlösning. Det är också bra om du är flexibel och kan arbeta med flera olika uppgifter. Du får även möjlighet i skolan att utveckla din initiativförmåga, idérikedom och företagsamhet.

På fordons- och transportprogrammet kommer du att ha 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande, APL. Under APL praktiserar du på en arbetsplats och ges möjlighet att uppleva arbetslivet på riktigt. APL är uppdelad i flera perioder så att du får möjlighet att prova på olika arbetsplatser. Du kan till exempel välja att göra APL i en verkstad eller på ett transportföretag.

Under utbildningen arrangeras besök på relevanta branschmässor. Då ges du möjlighet att knyta kontakter med framtida arbetsgivare.

Fördjupningar och poängplaner

Lastbil och mobila maskiner

Inriktningen lastbil och mobila maskiner ska ge kunskaper inom felsökning, reparation och service av tunga fordon och mobila maskiner. Du kommer att få göra en stor del av din utbildning på företag.

Personbil

Inriktningen personbil ska ge kunskaper inom diagnostik, reparation och service av lätta fordon.

Transport

Inriktningen transport ska ge kunskaper inom trafikkunskap, transportsystem och logistik. Inom inriktningen transport lär du dig om fordonstransporter med hjälp av fordon och hantering av gods på lager och i terminal.

Efter genomförd utbildning ska du ha de kunskaper som krävs för att arbeta inom något av fordon- och transportbranschens yrken. Om du väljer inriktningen lastbil och mobila maskiner kan du exempelvis arbeta som lastbilsmekaniker eller maskinmekaniker. Om du väljer inriktningen personbil kan du exempelvis arbeta som personbilsmekaniker. Om du väljer inriktningen transport kan du exempelvis arbeta som yrkesförare.

Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola. Om du är intresserad av att läsa vidare på högskola eller universitet efter gymnasiet ges du möjlighet att läsa in de kurser som krävs för att få behörighet under dina studier på fordons- och transportprogrammet.

Jessica Ivarsson

Biträdande Rektor