Försäljnings- och serviceprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet ger dig möjligheter att jobba, studera vidare eller att starta eget direkt efter studenten. Hos oss förbereds du för en framtid inom eget företagande, ekonomi och service. Du får kunskaper för arbete inom försäljning, både på nätet och i butik. Du lär dig att driva företag och projekt, samt att arbeta med event och mässor. Service, bemötande, kommunikation och hållbar utveckling är centralt i utbildningen. I utbildningen ingår också 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram som ger dig fördjupade kunskaper och förbereder dig inför ett arbete inom handel och service. Handel omfattar försäljning, marknadsföring och produktkunskap, branschkunskap, kundservice och affärsutveckling i olika former. Du får öva dig på att kommunicera både muntligt och skriftligt samt med hjälp av olika medier. Du får utveckla dina färdigheter i att använda IT och kunskaper i Officepaketet. Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort.

Under din tid på Försäljnings- och Serviceprogrammet får du möjlighet att prova hur det är att vara företagare. Inom Ung Företagsamhet (UF) lär du dig att starta, driva och utveckla ditt eget företag. Med handledning får du ta fram din egen produkt i form av en vara eller tjänst, utforma marknadsföring och sälja din produkt.

I utbildningen ingår 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL). Där får du prova på praktiskt arbete som är kopplat till programmet. Du får därför stora möjligheter till både extraarbete under utbildningen och arbete efter avslutade gymnasiestudier.

Programmets poängplan

Försäljnings- och serviceprogrammet

Efter genomförd utbildning kan du arbeta som exempelvis säljare, inköpare, butiksledare eller med logistik och kundservice.

Utbildningen kan också leda till fortsatta studier på yrkeshögskola. Om du vill studera på högskola eller universitet efter gymnasiet kan du läsa de kurser som krävs för att få högskolebehörighet under dina studier på försäljnings- och serviceprogrammet.

Veronica Lindhe

Thomas Glans