Barn- och fritidsprogrammet

På barn- och fritidsprogrammet lär du dig pedagogik och får träna på att möta, leda och förstå barn, ungdomar och vuxna i deras utveckling för en framtid inom friskvård och hälsa eller socialt och pedagogiskt arbete.

Under utbildningen utvecklar du din samarbets- och kommunikationsförmåga och förbättrar dina ledaregenskaper. Du lär dig också att planera, organisera och utvärdera olika aktiviteter. Både i skolan och under din APL, som är en viktig del av utbildningen.

Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram där du lär dig pedagogik och får träna på att möta, leda och förstå barn, ungdomar och vuxna i deras utveckling. Samarbete och kommunikation är viktiga kunskaper som du utvecklar under din utbildning. Du kommer att få öva och förbättra dina ledaregenskaper och lära dig att planera, organisera, leda och utvärdera olika aktiviteter.

På barn- och fritidsprogrammet finns de två inriktningarna fritid och hälsa samt pedagogiskt och social arbete. Inom respektive inriktning ges du möjlighet att fördjupa dina kunskaper och få en examen. Val av inriktning gör du inför år 2.

I utbildningen ingår 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) där du lär dig praktiskt arbete på en arbetsplats som är kopplad till programmet. Du får därför stora möjligheter till arbete direkt efter avslutade gymnasiestudier.

Inriktningar och poängplaner

Fritid och hälsa

Inom inriktningen fritid och hälsa får du lära dig om människors fritid, hälsa och friskvård. Du läser bland annat kurser inom träningslära och idrottsledarskap. Du kan också välja simlärarutbildning. Inriktningen passar dig som vill arbeta inom olika friskvårdsverksamheter och med människors hälsa.

Pedagogiskt och socialt arbete

Inom inriktningen pedagogiskt och socialt arbete får du lära dig om människors utveckling, lärande, behov och rättigheter. Inriktningen ger kunskaper om olika pedagogiska verksamheter och socialt arbete. Du får en inblick i specialpedagogikens värld där du lär dig om människors olika villkor för lärande och utveckling samt att arbeta utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt.

Barn- och fritidsprogrammet är ett program för dig som vill arbeta med friskvård och människors hälsa eller pedagogiskt och social arbete direkt efter gymnasiet eller för dig som vill studera vidare på högskola eller universitet. Det finns möjlighet att läsa in de kurser som krävs för att få högskolebehörighet under dina studier på barn- och fritidsprogrammet.

Om du väljer inriktningen fritid och hälsa kan du exempelvis arbeta som ungdomsledare inom förenings- och fritidsverksamhet. Inriktningen fritid och hälsa ger dig också en god grund inför fortsatta studier mot till exempel fritidsledare, fysioterapeut, grundskolelärare mot fritidshem, idrottslärare eller polis.

Om du väljer inriktningen pedagogiskt och socialt arbete kan du exempelvis arbeta som barnskötare, elevassistent eller stöd och service inom funktionshinderområdet. Inriktningen ger dig också en god grund inför inför fortsatta studier för att bli exempelvis förskollärare, grundskolelärare F-6, 4-6 och mot fritidshem, socionom eller polis.

Linda Bengtsson

Biträdande Rektor