El- och energiprogrammet

På El- och energiprogrammet får du utveckla dina kunskaper i produktion, installation och distribution av el-, energi- och vattensystem. Du får lära dig installera, underhålla och reparera elanläggningar, larm samt TV- och datanät. Du ges också möjlighet att fördjupa dina kunskaper inom el-automation.

Under utbildningen gör du 15 veckors arbetsplatsförlagd praktik (APL). Där övar du det du lärt dig i skolan om att planera och utvärdera arbetsprocesser, samarbeta, ge god service och bemöta andra och skaffar dig viktiga kontakter för framtiden.

På Falkenbergs gymnasieskola erbjuder vi El- och energiprogrammets inriktning Elteknik. Du lär dig om el- och energiteknik, automation och att utföra arbetsuppgifter inom dessa arbetsområden. Den tekniska utvecklingen är snabb och dator- och kommunikationsteknik är också centralt inom utbildningen och du får också kunskaper om hur IT-infrastrukturen i samhället är uppbyggd.

Du utvecklar din förmåga att yrkesmässigt arbeta med underhållsarbete och felsökning i elektriska installationer samt industriella anläggningar. Du tränar också att göra medvetna val av material och verktyg och att planera och utvärdera en arbetsprocess. Du kommer också att utveckla dina matematiska kunskaper.

I yrkeslivet kommer du att möta olika människor och ansvara för att ett professionellt arbete utförs, ofta i samarbete med andra yrkesgrupper. Du kommer därför att få utveckla din förmåga att samarbeta med andra, bemöta kunder, ge service och att skickligt utföra arbete både på företag och i människors hem. Inom branscherna är både storföretag och enpersonsföretag vanliga. Du kan därför välja att lära dig om hur det är att driva eget företag genom Ungt företagande, UF.

Under din studietid kommer du att ha sammanlagt 15 veckors praktik; APL. Under APL ges du möjlighet att praktisera på en arbetsplats och få uppleva arbetslivet på riktigt. Du gör APL i flera perioder och på olika arbetsplatser, till exempel hos en elfirma eller ett industriföretag beroende på dina val. Med en gymnasieexamen från El- och energiprogrammet kommer du kunna arbeta i många olika yrken, inte bara som installationselektriker.

Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort.

Programmets poängplan

Elteknik

Jobbmöjligheterna är för närvarande goda för den som gått El- och energi-programmet. Direkt efter gymnasiet kan du jobba som elektriker, automationstekniker eller inom industrin, men du kan också studera vidare på både yrkeshögskola för att bli t ex konstruktör, processoperatör eller läsa vidare på högskola eller universitet inom t ex spelutveckling, IT-säkerhet eller systemutveckling.

Maria Bergsten

Biträdande Rektor