Bygg- och anläggnings­programmet

På bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning husbyggnad får du en introduktion i olika yrkesutbildningar och grundläggande kompetens inom nybyggnad, ombyggnad och renovering av hus och anläggningar. Därefter bygger du på dina kunskaper och förbereds inför ett yrkesliv som betongarbetare, murare eller träarbetare.

Du kommer att utveckla din kreativitet och initiativförmåga samt lära dig arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Både i skolan och under din APL, som är en viktig och stor del av utbildningen.

Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning husbyggnad är ett yrkesprogram där du får en introduktion i olika yrkesutbildningar och grundläggande kompetens inom nybyggnad, ombyggnad och renovering av hus och anläggningar.

På programmet finns de tre fördjupningarna betongarbetare, murar och träarbetare. Under år 1 får du prova på de olika byggyrkena i skolans bygghall, så att du kan välja fördjupning och göra ditt personliga yrkesval inför år 2. Under år 2 och 3 får du en grundläggande utbildning i det yrke du valt. Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i programmet men kan väljas bort.

Under utbildningen kommer du att ha 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande, APL. Under APL praktiserar du på en arbetsplats. Under år 1 gör du en miljöpraktik, vilket innebär att du besöker en elev i år 3 på dennes APL-plats. Under år 2 har du APL i tre veckor på Abetong. Ditt sista år på utbildningen har du APL hela läsåret. Många elever gör också sitt gymnasiearbete på sin APL-plats.

Bygg- och anläggningsprogrammet på Falkenbergs gymnasieskola branschrekommenderas av Byggindustrins yrkesnämnd, BYN. Branschrekommendationen innebär att programmet har förutsättningar att ge eleverna en grundläggande yrkesutbildning av hög kvalitet som uppfyller branschens krav.

Inriktningar

Träarbetare

Träarbetare gör alla träarbeten på ett bygge, från att tillverka gjutformar för betonggjutning till att resa mellanväggar och takstolar. Du spikar upp väggbeklädnader som exempelvis gipsskivor och panel samt monterar fönster, dörrar, skåp och andra snickerier. Ditt yrkeskunnande behövs också vid renovering av gamla hus.

Murare

Muraren murar väggar, eldstäder och skorstensstockar genom att för hand lägga tegelstenar eller block på varandra och foga ihop dem med murbruk. Du arbetar också med fasadputsning, det vill säga att täcka ytterväggar med ett tunt lager kalk- eller cementbruk, både för hand och med hjälp av specialmaskiner.

Betongarbetare

Betongarbetaren lägger grunden till byggnader och arbetar med anläggningar som broar och tunnlar. Med hjälp av ritningar bygger du ett skelett av armeringsjärn som ska göra betongen hållfast, gjuter betongen i gjutformar som träarbetaren tillverkat runt järnskelettet och jämnar till de gjutna ytorna.

Efter genomförd utbildning ska du ha de kunskaper som krävs för att arbeta inom något av bygg- och anläggningsbranschens yrken. Du kan arbeta som betongarbetare, murare eller snickare beroende på vilka fördjupning du väljer att läsa.

Samtliga fördjupningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola. Om du vill läsa vidare på högskola eller universitet kan du läsa in de kurser som krävs för att få högskolebehörighet under dina studier på bygg- och anläggningsprogrammet.

Kim Falkenström

Thomas Glans